Trampolinespringen

Door een goede methodische opbouw is het mogelijk om een groot aantal sprongen aan te leren. Eerst worden de basissprongen aangeleerd en daarna de moeilijkere sprongen, zoals salto’s. Bij de training gaat het om spierversterking en coördinatie. Er wordt gewerkt aan gevoel voor evenwicht, ruimte, tempo en ritme. Natuurlijk gaat het vooral om plezier de sport.

Meer bewegen voor ouderen

Ook deze lessen, net als bij GymFit, zijn er op gericht om zo lang mogelijk fit en gezond te blijven. Bij ouderen is het belangrijk dat alle spiergroepen getraind worden met ondersteuning van muziek. Het tempo ligt hier beduidend lager dan bij de eerder genoemde lessen GymFit. De oefeningen worden, waar nodig, met of op een stoel gedaan. Natuurlijk staat bij deze lessen ook het plezier in het bewegen voorop!

Kleutergym

Kleutergym is bestemd voor jongens en meisjes vanaf 4 jaar. De lessen zijn een mix van spel en bewegen, al of niet met gebruik van toestellen en muziek. Kleutergym legt de basis voor het latere turnen, ritmische gymnastiek of andere sporten. Basisoefeningen zoals duikelen, rollen, springen en zwaaien keren steeds terug in de lessen. De les wordt gegeven in groepsverband.

bij voorkeur zonder aanwezigheid van de ouder(s).

Turnen selectie

Heb je talent? Dan kun je door de trainster gevraagd worden om in de selectie te komen trainen. Je gaat meer uren en op een hoger niveau trainen en met wedstrijden uit de regio meedoen. Prestatie staat hier wat meer op de voorgrond, maar plezier in turnen staat natuurlijk centraal.

Turnen recreatie

Meisjes vanaf ongeveer 6 jaar kunnen hieraan meedoen. Ieder op haar eigen niveau. Je wordt op leeftijd ingedeeld. Afwisselend gym je op alle turntoestellen, waarbij plezier voorop staat. Er wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van basismotorische vaardigheden, het aanleren van basisoefeningen op alle toestellen en coördinatieontwikkeling. Natuurlijk is er naast de oefeningen op de toestellen nog ruimte om leuke spelvormen te doen.

GymFit

GymFit is een ideale manier om je algehele conditie op een leuke en gezellige manier in groepsverband te verbeteren. Zeker als je wat ouder bent is dit belangrijk. Op muziek wordt er gewerkt aan het uithoudingsvermogen, alle spiergroepen worden getraind en er wordt gelet op de lichaamshouding. Door het regelmatig beoefenen van deze lessen wordt de conditie verbeterd. De lessen zijn zo samengesteld dat iedereen in eigen tempo en op eigen niveau mee kan doen.

Ouder- en kindgym

Spelenderwijs doen peuters vanaf 1½ à 2 jaar bewegingservaring op d.m.v. klauteren, rollen, spelen met ballen of andere materialen en vooral bewegen op muziek. Op deze manier wordt al op jonge leeftijd de motorische ontwikkeling gestimuleerd met het veilige gevoel van de ouder (of opa/oma/oppas) in de buurt. Het is een gezellig uurtje bewegen voor kind en ouder.

15+ springgroep

Bij de 15+ springgroep wordt de jonge groep sporters die stopt rond de leeftijd van 15 jaar, een leuk en goed alternatief geven om toch door te gaan binnen de turnsport. Ook de oud-turnsporter wordt in deze groep de kans geboden om weer actief aan te sluiten binnen de sport. Er is gekozen om deze lessen  vooral toe te leggen op het spectaculaire deel van de turnsport: de sprong-elementen. Dit in de breedste zin van het woord. Toestellen als minitramp, grote trampoline en air-tumbling komen voorbij met de diverse variaties hierop. Daarnaast wordt ook aandacht gegeven aan het conditionele aspect hiervoor.

Jongensgym

Door middel van veel afwisseling in toestellen en gebruik van de toestellen wordt een mooie en uitdagende les neergezet, die de jongens helpt bij het ontwikkelen van coördinatie en spierbeheersing. Talent ontwikkeling staat niet op de hoogste plaats, maar de persoon zelf en het opzoeken en verleggen van zijn eigen grenzen.  Er wordt veel gebruik gemaakt van  toestellen zoals de rekstok, brug, mini trampoline en lange mat en springen met gelijkvloerse aanloopbaan. Als afsluiter een spel in de freerunning categorie.

 
 
Gymnastiekvereniging DOTO